Thursday May 30, 2024

پادکست هفتگی/۳۷:‌ افزایش بنیادگرایی دینی و جای خالی اسلام میانه‌رو؛ روایت بدیل چیست؟

افزایش بنیادگرایی دینی و جای خالی اسلام میانه‌رو؛ روایت بدیل چیست؟

نزدیک به ۱۰۰ سال پیش، میرزا حسن‌خان اسفندیاری، محتشم‌السلطنه‌ دولت قاجار در ایران، در کتاب «علل بدبختی ما و علاج آن»، راه بیرون‌رفت واداده‌گی جهان اسلام در مقابل غرب را، برگشت به اسلام اصیل عنوان کرد. از همان‌جا سفر اسلام از امروز به سوی گذشته آغاز شد و تا اکنون که ۱۰۰ سال از آن زمان می‌گذرد، گروه‌های مختلف اسلامی به هدف برگشت به صدر اسلام ایجاد می‌شود و جایش را به گروه بعدی و تندروتری می‌دهد.

در افغانستان شاید بتوان شکل‌گیری احزاب راست در دوران ظاهرشاه را اولین نشانه‌های سیاسی برگشت به اسلام واقعی دانست؛ احزابی که یک دهه بعد، با هجوم شوروی در افغانستان، وارد جنگ شدند؛ اما بلافاصله بعد از پیروزی، گروه طالبان وارد میدان شد و داعیه‌ جهاد را به هدف نجات اسلام واقعی مصادره کرد. اکنون که طالبان حاکمیت افغانستان را در دست دارند، جنگ دیگری بین داعش و طالبان در جریان است و داعش خود را داعیه‌دار واقعی اسلام می‌داند و طالبان را بدنام‌کننده‌گان اسلام و جهاد اسلامی.

در این پادکست شما دیدگاه‌های مهمانان برنامه ایکس‌اسپیس روزنامه ۸صبح را درباره بنیادگرایی دینی می‌شنوید. ۸صبح شما را به شنیدن این پادکست دعوت می‌کند.

Comments (0)

To leave or reply to comments, please download free Podbean or

No Comments

Copyright 2023 All rights reserved.

Podcast Powered By Podbean

Version: 20240320